29 ژوئن 2023 - یک مطالعه ی جدید نشان می‌دهد که انجام تمرینات ورزشی همراه با کاهش وزن 10 درصدی می ‌تواند باعث بهبود سلامتی در افراد مبتلا به چاقی و پیش دیابت شود.

در این مطالعه، انجام ورزش منظم همراه با کاهش وزن 10 درصدی در مقایسه با کاهش وزن ده درصدی به تنهایی، حساسیت به انسولین را بیش از دو برابر افزایش داد. به گفته ی محققان، این برنامه، پتانسیل پیشگیری یا به تاخیر انداختن پیشرفت پیش دیابت به دیابت نوع 2 را دارد و در عین حال خطر بیماری قلبی را نیز کاهش می دهد.

دکتر ساموئل کلاین، محقق ارشد این مطالعه و مدیر مرکز تغذیه انسان در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، گفت: مقاومت به انسولین عامل اصلی دیابت نوع 2، بیماری کبد چرب غیرالکلی و چربی غیرطبیعی خون در افراد مبتلا به چاقی است. ما نشان دادیم که ترکیب ورزش با کاهش وزن، باعث بهبود قابل توجهی در حساسیت کل بدن به انسولین می‌شود و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت و درمان بیماری‌های متابولیک مرتبط با چاقی را به میزان بسیار بیشتری نسبت به کاهش وزن به تنهایی کم می کند.

دکتر کلاین توضیح داد که چاقی بدن را در برابر انسولین مقاوم می کند و منجر به افزایش غلظت قند خون می شود.16 داوطلب شرکت کننده در این مطالعه چاق بودند، با شاخص توده بدنی از 30 (آستانه برای چاقی) تا 49. آنها همچنین دارای پیش دیابت بودند، با شواهد پزشکی مقاومت به انسولین.

هشت نفر از داوطلبان فقط در گروه رژیم غذایی قرار گرفتند و 10 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند. هشت نفر دیگر هم رژیم گرفته و 10 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند و هم چندین روز در هفته یک برنامه ورزشی تحت نظارت مربی را به برنامه ی رژیم کاهش وزن خود اضافه کردند.

دکتر کلاین گفت: یافته ‌های بیشتر مطالعات نشان می‌دهد که ورزش تأثیر بسیار کمی بر وزن بدن افراد چاق دارد. مطالعه ما شامل تجزیه و تحلیل دقیق تغییرات متابولیک در عضلات و چربی بدن قبل و بعد از کاهش وزن 10 درصدی در افرادی بود که تنها با رژیم درمانی وزن کم کردند اما در افرادی که به همان میزان وزن خود را با رژیم درمانی به همراه تمرین ورزشی تحت نظارت کاهش دادند، نتایج به طرز حیرت انگیزی قابل توجه بود.

میلیون ها آمریکایی - احتمالاً 96 میلیون نفر - به پیش دیابت مبتلا هستند. محققان خاطرنشان کردند که از هر 3 بزرگسال یک نفر به پیش دیابت مبتلا می باشد. بیش از 37 میلیون نفر در ایالات متحده دیابت دارند و بیش از 40 درصد چاق هستند که با دیابت مرتبط است.

دکتر کلاین گفت: مزایای متابولیکی برنامه ی کاهش وزن بهمراه ورزش منظم که در این مطالعه مشاهده نمودیم، با ارائه ی دلایلی عمیق نشان می دهد که چرا ورزش باید همیشه در درمان مدیریت وزن گنجانده شود.

یافته های این مطالعه در 26 ژوئن در مجله Nature Metabolism منتشر شد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-06-weight-loss-combo-diabetes.html